Ons onderwijs

Op De Horizon werken we aan de ontwikkeling van kinderen die met vertrouwen in de maatschappij kunnen staan

Daltonwaarden centraal

Vanuit onze daltonwaarden zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, samenwerking, reflectie en effectiviteit, bereiden we kinderen zo goed mogelijk voor op hun latere rol in onze samenleving: 'Samen Leren Leven'.

Het jonge kind - groep 1/2

Op de horizon hebben wij heterogene kleutergroepen, dit wil zeggen dat de kinderen van groep 1 en 2 samen in één groep zitten. Zo leren zij veel van en met elkaar.

Van spelen leren wij!
Op de Horizon vinden wij spelend leren het meest belangrijke voor de ontwikkeling van het jonge kind. Het is de leidende activiteit in ons onderwijs. Jonge kinderen leren door te spelen, te handelen en te bewegen.

Tijdens het spel spelen de kinderen met elkaar samen en ervaren ze dat iedereen verschillend is. Hierbij ontdekken ze wie ze zelf zijn en leren we om vreedzaam met elkaar om te gaan. Zo nu en dan werken kinderen ook met ontwikkelingsmateriaal. Hierbij kunnen ze aan bepaalde vaardigheden werken. 

Methodes

Piramide Digitaal
Wij werken op school met de methodesoftware van Piramide Digitaal. Dit is een totaalaanbod, waar kinderen via spel op alle gebieden ontwikkelen. Piramide Digitaal werkt met 12 betekenisvolle projecten per schooljaar. Elk project staat spel in de hoeken centraal.

De Vreedzame School 
De Horizon is een Vreedzame School. Dit betekent dat de kinderen wekelijks les krijgen en praten over hoe ze op een positieve en vreedzame manier met elkaar omgaan.

Leerlingvolgsysteem 

Wij gebruiken de Ontwikkeldriehoek van Piramide Digitaal om de ontwikkeling van het kind te volgen.  De meeste doelen worden spelenderwijs aangeboden in rijke, aantrekkelijke, uitdagende en betekenisvolle hoeken. 

Groep 3-8 

Om de doorgaande lijn te bewaken heeft ook groep 3 het eerste halfjaar nog een huishoek in de klas en wordt er aandacht besteed aan het spelend leren. Het tweede halfjaar verdwijnt de huishoek in de klas en wordt juist de focus gelegd op de doorgaande lijn naar groep 4.  

Methodes 

Op de Horizon werken wij vanaf groep 3 met de volgende methodes: 

  • Lezen:
    Veilig Leren lezen (groep 3)
    Karakter (4-8)
    Nieuwsbegrip (4-8)
  • Rekenen:
    Getal en Ruimte Junior 
  • Schrijven:
    Pennenstreken (verbonden schrift)
  • Taal:
    Taal Actief 5
  • Spelling:
    Taal Actief 5
  • Zaakvakken:
    Naut, Meander, Brandaan
  • Engels:
    Stepping Stones (groep 7 en 8)
  • Blits
    Studievaardigheden (vanaf groep 6)
  • Sociaal-emotioneel:
    De Vreedzame School 
Leerlingvolgsysteem

Vanaf groep 3 gebruikt de Horizon Cito Leerling in beeld als leerlingvolgsysteem.

Extra ondersteuning  

Lezen 
In groep 3, 4 en 5 is er ondersteuning vanuit het RID gedurende de NPO-middelen voor kinderen die meer moeite hebben met leren lezen. Onderwijsassistenten ondersteunen ook hierbij. Als het leren lezen echt heel moeizaam gaat, kunnen we een dyslexie-onderzoek aanvragen. Kinderen die goed kunnen lezen, krijgen uitdagend werk.  

Taal 
In groep 1, 2 en 3 bieden wij extra ondersteuning voor woordenschat door een gespecialiseerde leerkracht. Woordenschatonderwijs is een speerpunt in het taalonderwijs. Wij werken veel samen met Viertaal, de voorleesexpres en logopediste in de buurt. Daarnaast is er 2 x per jaar een logopedische screening door de GGD in de groepen 1, 2 en 3. 

Rekenen 
De methode Getal en Ruimte Junior wordt gebruikt voor alle groepen. Als een kind rekenen moeilijk vindt, wordt een rekenonderzoek afgenomen. Daarna kan er extra hulp worden ingezet. Leerlingen die goed kunnen rekenen, krijgen uitdagend werk.  

Sociaal emotionele ontwikkeling 
In alle groepen worden lessen gegeven uit de methode "De vreedzame school". We hebben een streng beleid voor grensoverschrijdend gedrag. Er is 2 keer per week een gedragsspecialist op school aanwezig die kan meekijken en advies kan bieden aan de leerkracht. Ook worden er trainingen ingezet om bij kinderen de sociale vaardigheden te versterken. Als een kind meer nodig heeft dan wij kunnen bieden, vragen wij een arrangement aan bij SPO-West. 

Motorische- en lichamelijke ontwikkeling 
De kinderen hebben 2 keer per week gymnastiek van een vakleerkracht. Er wordt tenminste 1 keer per dag begeleid buiten gespeeld. Als een kind extra ondersteuning nodig heeft, kan een kinderfysiotherapeut, aanwezig op school, ingeschakeld worden.  

Daarnaast hebben we een aanbod voor ondersteuning op het gebied van: 

  • Doelab voor kinderen die meer ondersteuning in het leren nodig hebben.
  • Leerlab voor meer- en hoogbegaafde leerlingen.
  • Digitaal handelingsplan voor het signaleren van de kinderen met een mogelijke ontwikkelingsvoorsprong, meer- en hoogbegaafdheid.
  • Project "Toekomstdromen" in groep 8.
  • Jaarlijks hebben de groepen les over weerbaarheid, relaties en seksualiteit.
  • Muziek, drama en dansles voor alle groepen door vakdocenten 

Zo bereiden we de kinderen zo goed mogelijk voor op hun latere rol in onze samenleving: 'Samen Leren Leven'